Számos autómárka kínálja portékáját úgynevezett önkéntes jótállással, vagyis köznyelvre lefordítva a kötelezőnél jóval hosszabb garanciával. S valljuk be, nyomós érvként szerepelhet ez egy új autó-vásárlási döntésünknél. De azzal, hogy ez konkrétan mit is takar, alig-alig vagyunk tisztában- nem véletlenül, hisz bizony, nem is könnyű az eligazodás.

Nem kis erőfeszítést igényel, ha a tudatos vásárló tájékozódni szeretne a jövendőbeli személyautójára vonatkozó jogairól.  Egyáltalán nem mindegy mit kapunk a pénzünkért. Ezt persze a kereskedők is jól tudják, nem véletlen, hogy ma már sok esetben maguk az új autógyártók a kötelezőn túl jóval többet vállalnak, ha az ő portékájukat választjuk. Ez az úgynevezett önkéntes jótállás.

Ezt jellemzően kétféle módon kínálják: az egyik esetben egyszerűen meghosszabbítják a kötelező jótállást úgy hogy, vagy év vagy kilométer opciót ajánlanak fel. Vagyis addig érvényes az önkéntes jótállás, amíg a forgalomba helyezéstől letelnek a megadott évek vagy elérjük a megadott kilométert. Több márka plusz egyévnyi jótállást tesz rá a törvényben előírt egy évre, anélkül, hogy megszabnák a jármű futásteljesítményét, de találni, amely 5, sőt még olyat is, amelyik 7 éves jótállást biztosít, függetlenül attól, hány km-t autóztunk. De az is előfordul, hogy ezeket kombinálják. Ez esetben vagy addig biztosítják a pluszjótállást, amíg el nem éri a kocsi az általuk meghatározott futásteljesítményt, vagy a megadott kort. A legtöbb gyártó 100 ezer kilométerben határozza meg ezt a határt, de azért akad olyan, amelyik ennél többet enged.

Az „év vagy km” konstrukciót ajánló márkáknál fontos kérdés, hogy mi történik, ha az autónk a kötelező jótállás vagy a szavatosság ideje alatt romlik el, úgy, hogy már benne van mondjuk az a 100 000 kilométer, amire önkéntes jótállást vállalt a gyár. Érdemes utánanézni, hogy mit tartalmaz az ilyen esetekre a gyártó ajánlata. Ha azt olvassuk, hogy az első két évben nincs kilométer megkötés a garanciális szervizelésnél, akkor megnyugodhatunk. Találni ugyanis olyat is, aki csupán 1 évre, a kötelező jótállás időtartamára vállalja, hogy kilométertől függetlenül ingyen javítja a gyári hibából eredő gondokat. Azért érdemes ennek utánanézni, mert találni olyan gyártót a piacon, aki nem fogalmazza ezt meg – ami bizony probléma esetén komoly hátrányba hozhatja a fogyasztót. A helyzetünket persze az sem segíti, hogy vannak gyártók, ahol például típusonként is eltérhet a jótállási idő.

Nem egyszerű tehát eligazodni, mielőtt döntenénk érdemes alaposan tájékozódni.

Török-Tóth Kyra

A cikk eredetileg a Ridikül Magazinban jelent meg.