Visszaszorulóban vannak a sufniműhelyek, viszont nagy a szakemberhiány – írja a Népszava.

Az előrejelzések szerint idén 142 ezer új autót értékesítenek a márkakereskedések. A válság után a magánvásárlások aránya alig érte el az egyharmadot, de ez mára ismét jelentősen emelkedett – mondta a Népszavának Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Az elmúlt időszakban jelentős mértékben visszaesett a dízel erőforrással szerelt gépkocsik iránti kereslet, s arányuk nagyjából egyharmada az eladott új autóknak, de a forgalmi adatok azt mutatják, hogy ismét feljövőben vannak. Ebben az is szerepet játszhat, hogy az EU-6-os dízelek jóval kisebb környezetterhelést jelentenek, mint a korábbi gyártmányok – jegyezte meg az ügyvezető elnök.

Egyre népszerűbbek az elektromos hajtású személyautók is, bár egyelőre még Európában is alig 1,5 százalék a nulla károsanyag kibocsátású autók aránya, s itthon még jóval 1 százalék alatt van. Ennek egyik oka mindenképpen a magas ár, de az e-töltőkutaknak sem épült ki országos hálózata. A kormányzat kis híján 2 milliárd forinttal, gépkocsinként 1,5 millió forinttal támogatja ugyan az e-autók vásárlását, azonban az 1300 autóra elegendő forrást sem sikerült lekötni, mert rendkívül bonyolult adminisztrációs terhet rótt a pályázóra, ráadásul csak a kijelölt márkakereskedőktől és a felsorolt modellekből lehetett vásárolni. Az a projekt idén augusztus 31-én befejeződött, de a minisztérium közlése szerint egyszerűbb ügyintézéssel egy rugalmasabb új konstrukció indul októbertől.

A sufniszervizekben gyakran ismeretlen eredetű és minőségű alkatrészeket építenek be az ügyfél autójába, és ez ön- és közveszélyes – mondta a Népszavának Knezsik István, a az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke. – Az MGE és az Autószerelők Országos Egyesülete és az ANK évek óta tartó felvilágosító munkájának is betudható, hogy egyre több autós fordult el a sufniszervizektől , mert felismerték, hogy olcsó húsnak híg a leve. A legális szervizekben van munkalap, áfás számla, garancia és szavatosság. A számla, a munkalap alapján – bármilyen probléma adódik -, visszakereshető ki, mikor, mit javított az autón. A kedvező tendenciák ellenére még mindig a javítások majd fele a fekete-szürke műhely zónában történik. A feketeszervizek mellett nagy gondot jelent az ellenőrizetlen alkatrészkereskedelem is. Ma még a legális és az illegális alkarészkereskedelem aránya nagyjából 50-50 százalék. Az uniós szabályozásban szerepel a beépítési felelősség, vagyis a legális szerviznek felelősséget kell vállalnia a beépített alkatrészért is. Jó lenne, ha a járművek biztonsági alkatrészeit, mint például a kormányművet, fékeket és egyéb ilyen fődarabokat, csak adószámmal lehetne vásárolni – mondta el Knezsik István.