Romló látási viszonyok, gyakoribb esőzések, lehulló falevelek, hidegebbre forduló, néhol egyenesen fagyközeli időjárás – az elmúlt napokban már a saját bőrödön is érezhetted, hogy végérvényesen beköszöntött az ősz.

A nyári hőség után érkező lehűlést sokan üdvözölhetik, azonban azt már jóval kevesebben tudják, hogy a közutakon épp ez az átmeneti évszak számít a legveszélyesebbnek. A KSH személysérüléses közúti közlekedési balesetek statisztikái szerint éves átlagban több személysérüléses közúti baleset történik az őszi hónapokban, mint az év többi hónapjában. Az évszak átmeneti jellegéből fakadóan rendkívül gyorsan változhat az időjárás – és így a közúti közlekedés feltételei is –, ezért nagy gépjárművezetői és -tulajdonosi tudatosságra van szükség a közlekedésbiztonság fenntartásához. Érdemes lehet jó előre átgondolnod, hogy egy megelőző szervizelés során nézesd át a járművedet, különös tekintettel az autód világítására, a fékrendszerre, az abroncsokra és a biztonságtechnikai rendszerekre.

Legyél előrelátó!
Amint a hőmérséklet 7 Celsius-fok alá esik, meg kell szervezni a téli gumiabroncs vásárlását és felszerelésén. Vásárlás előtt gondold át vezetési szokásaidat, ez alapján konzultálj szakértővel, így keresd meg a legjobb ár-érték arányú abroncsot.

Veszélyes a víz is!
Mivel a vizes úton történő vezetés közben történő balesetek aránya majdnem olyan magas lehet, mint havas úton, a vezetőknek tisztában kell lenniük a vizes úton való vezetés alapvető kockázataival. A gumiabroncs például ilyenkor könnyebben úszhat fel a vízre (ezt a jelenséget hívják aquaplaningnek), ami miatt átmenetileg megszűnhet az irányíthatósága. Az abroncs tapadása is gyengébb lehet, mint havas úton, ezért az autód féktávolsága is jelentősen megnőhet.

Láss az úton!
Ismered, mi történik, amikor a hidegből beszállsz a kocsiba, és elkezdenek párásodni az ablakok. Hogy ne csak tenyérnyi foltokon keresztül láthasd az utat és a közlekedés többi szereplőjét, például a pocsolyákat kerülgető gyalogosokat és kerékpárosokat, alaposan nézesd át az autó hűtő- és fűtőrendszerét is, illetve az ablaktörlők és az ablakmosó folyadékok állapotát is. A lámpák mellett külön ellenőrizd az izzókat is. Egy 50 éves sofőrnek ugyanis már akár kétszer annyi fényre lehet szüksége, mint egy 30 évesnek, és ez nemcsak gyalogosok és kerékpárosok, hanem útjelző táblák, úthibák és egyéb tényezők szempontjából is elengedhetetlen. Egy 60 évesnél is idősebb sofőrnek pedig még nagyobb nehézséget okozhat az útjelző táblák azonosítása, illetve akár a sebesség és a távolság megítélése is, különösen akkor, ha autója világítását nem ellenőrizte körültekintően.