Kevesen foglalkoznak autójuk téli felkészítésével – derül ki egy nem reprezentatív kutatásból. Te ne legyél köztük, mert bár Magyarországon enyhék a telek, a hideg, a hó és a jég tud galibát okozni a közlekedésben.

A kutatásban a válaszadók alig 22 százaléka nyilatkozott úgy, hogy foglalkozik autója téli felkészítésével, míg 19 százalékuk a leggyakrabban tavasszal szervizeli gépjárművét. A többség azonban azt állította, hogy nem teszi időponttól függővé, mikor keresi fel a márkaszervizt, csak akkor fordul szerelőhöz, ha meghibásodott az autója.
Azért szükséges a folyamatos karbantartás, mert előfordulhat, hogy egy meghibásodás miatt az autó más alkatrészét is cserélni kell – figyelmeztetnek a szakértők. Márpedig az elromlott kocsi nemcsak a család költségvetését terheli meg, de más kellemetlenségekkel is járhat. Előfordulhat, hogy több napon keresztül sem használható az autó, így jelentősen megnő például a tulajdonos munkába bejutásának az ideje.
A szakértők ezért azt javasolják, hogy a hideg idő érkezésével ne csak a téli gumi felszerelésére figyeljünk. A 0 fok körüli hőmérséklet ugyanis igénybe veszi a gépjárműveket, különösen az akkumulátort. Ezért minden esetben érdemes figyelni az alkatrészre, hiszen már egy 3 éves akkumulátornál is mutatkozhatnak az elhasználódás jelei. Különösen érintettek azok az autótulajdonosok, akik gyakran használják autójukat rövid utakon. A gyakori indítás nagy terhet jelent az akkumulátornak, a néhány kilométeres utak pedig nem minden esetben elegendőek az áram visszatöltéséhez. A kutatás szerint Magyarországon rengetegen érintettek, hiszen az itthoni autók 45 százaléka 10 ezer kilométert sem tesz meg egy évben. A megkérdezettek 30 százaléka mondta azt, hogy az ő autója 10-15 ezer kilométert évente és csak 23 százalékuk állította azt, hogy ennél is többet megy.
Bár a legtöbb modern akkumulátort már nem kell gondozni, ez nem jelenti azt, hogy ne ellenőrizhetnénk az állapotát. Az ugyanis, ha az önindító reggel már nem, vagy csak nehezen forgatja a motort, vagy problémás az elindulás, azt jelzi, hogy az akkumulátor töltöttsége már nem megfelelő. Télen ezért nem tanácsos hosszabb ideig gyújtáson hagyni a kocsit, ahogyan a megállás után a rádiót és a lámpákat is le kell kapcsolni.
A folyamatos szervizeléssel időt és pénzt is spórolhatunk, ezért a tél előtt a szokásosnál is fontosabb az autónk téli felkészítése. Az akkumulátor mellett jó minőségű olajra, gyújtó-, és izzítógyertyára, fagyállóra, ablaktörlő lapátokra, illetve izzókra is érdemes költeni, így még a téli fagyokban is megbízhatóan működhet a jármű és biztonságosan közlekedhetünk.
Minden esetben figyelni kell arra, hogy az autónak megfelelő akkumulátort építsünk be. Érdemes áldozni a fejlett technológiájú, nagyobb kapacitású, illetve nagyobb indítóárammal bíró, drágább darabokra, mivel ezek jelentősen megkönnyíthetik az autó indítását. Különösen figyelni kell a modern, start-stop rendszerrel ellátott gépkocsiknál, mivel ezek speciális, EFB vagy AGM felirattal ellátott akkumulátort igényelnek.